Först affären. Eller…?
Sätter du affären först? Då menar jag inte framför familj och vänner, inte alls. Min fråga gäller mer om du har funderat över om företaget du arbetar på, ditt arbetsområde eller ditt team prioriterar jämställdhet och mångfald som en naturlig del av affärsutveckling och affärsplaner?
För vissa kanske det inte spelar så stor roll. För mig spelar det en avgörande roll. Det har alltid varit så, även om det först är som vuxen som jag har kunnat formulera känslor och tankar till ord och handling. Som chef och delägare har jag ett större ansvar, men också större möjlighet, att påverka. Detta, tillsammans med en nästan naivt formad tanke om att vilja göra skillnad, driver mig – till att just vilja göra skillnad.
För mig handlar frågan om mångfald och jämställdhet i näringslivet om två viktiga områden. Det första området handlar om värderingar och företagskultur, i grunden människors lika värde och demokrati. Styrd av värderingar och driven av syfte, är värdegrunden som genomsyrar den organisation jag jobbar för, viktig för mig. Men jag menar att det finns mycket att vinna förutom rättvisa.
Grupper med likatänkande fattar ofta snabba beslut, men säkerställer sällan de perspektiv som kommer vara avgörande framåt.
För att ha den bästa affären behöver vi ha de bästa kunderna. För att få förtroendet att arbeta med de bästa kunderna behöver vi ha de bästa medarbetarna. Där kommer det andra viktiga området kopplat till mångfald in – för att kunna vara relevanta i både kundperspektiv och medarbetarperspektiv. Det handlar om affärsnytta. Det handlar om hur vi får in ett brett perspektiv i utvecklingen i den omvälvande, disruptiva värld vi befinner oss i – en hastighet i teknikutveckling och i digitalisering som vi aldrig har sett för. Med mångfald kan vi bättre säkerställa att denna utveckling lirar med användargruppen och hur omvärlden ser ut. Vi måste kunna hantera frågor som t.ex. hur vi attraherar och behålla talanger, hur vi säkerställer utveckling och innovation – här vinner vi på att ha icke heterogena grupper. Grupper med likatänkande fattar ofta snabba beslut, men säkerställer sällan de perspektiv som kommer vara avgörande framåt. Hög grad av jämställdhet och mångfald visar även, enligt flera studier, på högre lönsamhet.
Ledare behöver kunna förklara varför, de måste hitta affärsnyttan, och de måste bidra till nyfikenhet och förändringsbenägenhet. Ett förändringsarbete som inte enbart handlar om siffror, utan att skapa en beteendeförändringen. Mycket handlar om det vi gör i vardagen, men också hur vi arbetar strategiskt. När vi sätter samman ett team eller en ledningsgrupp. Hur vi låter alla få en plats i rummet och utrymme att göra sin röst hörd. Jag tror inte att vi som företag kan hantera jämställdhet och mångfald som ett separat projekt, utan måste göra det som vilken affärskritisk fråga som helst som drivs av högsta ledningen, inbäddad och väl integrerad i affärsplanen. Sätt mål och följ upp – affären först!
”Jag samlar på förebilder.”
Att ta upp frågan om jämställdhet och mångfald kräver mod att ibland våga vara obekväm, och för de allra flesta finns behovet av förebilder. Jag samlar på förebilder. Kan inte riktigt minnas när det startade. Men när jag tänker efter, så har det nog alltid varit så. Vid ett samtal för många år sedan med en kollega ansvarig för utbildning inom enheten jag arbetade vid, så fick jag en enormt stark känsla av – hon är så bra, så klok och precis så där tydligt vill jag också kunna förmedla ett budskap. Jag utbrast – du är min idol! Vid närmare eftertanke så var kanske just idol inte det rätta ordvalet, utan kanske mer just förebild. Jag insåg där och då att förebilder är otroligt viktigt för mig, men jag insåg också att förebilder behövs. Förebilder för mig är personer som delar med sig av sig själv och sin erfarenhet, som är tydliga i sitt sätt att uttrycka sig, ger energi och inspiration.
”Hur ser din Hall of Fame ut?”
Sedan dess har jag samlat förebilder. Listan kan göras lång, och det börjar nästan bli en Hall of Fame av personer som ger mig energi och som jag beundrar för deras olika egenskaper. Min starka fina dotter som både klättrar i träd och drömmer om klackskor – inget är omöjligt. Min bror som seglar Gotland runt i hårt väder – modigt. Kjell Enhager som med sin glassbomerang frågar – ”om det gick, hur skulle du då göra?”. Min kollega som gärna står på barrikaderna i frågor kring jämställdhet. Starka kvinnor i näringslivet som gått sin väg. Hur ser din Hall of Fame ut?
”Tänk om vi alltid gjorde så, såg olikheter som en konkurrensfördel?”
I våras deltog jag vid ett internationellt möte i Kanada med ledare från all världens hörn. I en panel intervjuades några kollegor som arbetat 4-6 år inom revision och rådgivning. Där fanns en manlig kollega som berättade sin story, en story som berörde mig lite extra. Han beskrev hur han alltid känt sig annorlunda, att vägen som varit naturlig för honom att välja i livet inte är den som följer normen. Med sin nuvarande arbetsgivare och chef så hade ändå möjligheten givits att få vara sig själv och leva ut det annorlunda. Att få vara sig själv blev faktiskt till en konkurrensfördel. En fantastiskt gripande berättelse, där både han och chefen är förebilder. Tänk om vi alltid gjorde så, såg olikheter som en konkurrensfördel – affären först!
”Drivs du av att leda och göra affärer? Berätta det. Ta för dig.”
Jag har yrkesarbetat i 25 år varav de senaste 21 åren som revisor. En fantastisk resa på ett fantastiskt företag, men också inom en konservativ bransch och ett yrke som historiskt varit mansdominerat och präglats av manliga normer. Detta är en utmaning, det ska jag inte sticka under stol med. Genom åren har jag fått påminna mig själv om att inte fastna i duktiga-flickan syndromet, ett syndrom som kan leda till att man fastnar i administrativa roller som inte är valda baserat på egna intressen och drivkrafter. Jag har behövt säga till mig själv “lyft blicken och ställ dig frågan, vad vill jag?” Jag har behövt säga till mig själv – “min chef kan inte läsa mina tankar och därför måste jag tala om vad jag vill och vad som driver mig”. Drivs du av att leda och göra affärer? Berätta det. Ta för dig.
Jag känner starkt för revisionens roll att både skapa förtroende och lösa problem i näringslivet. I detta syfte finner jag också kraften att engagera mig i många frågor. Betyder det att vi är framme på det företag jag arbetar på? Nej, det är vi inte, men debatten blir tråkig och ensidig om organisationer som har en bit kvar till målet inte är aktiva.
Även om jag tycker att jag har fått goda råd och sponsring på vägen, så har arbetet i en mansdominerad tillvaro varit väldigt tufft. Det har krävt mod, skinn på näsan och hårt arbete. Både internt och bland mina kunder har männen varit i majoritet. Jag har inte sällan varit enda kvinnan i rummet. Det kan dock i vissa sammanhang vara en fördel att vara enda kvinna och något som du kan dra nytta av. Men det kan också bli att du måste vara så mycket bättre för att få tillgång till samma plattform och utrymme. Det ska inte få stanna där. Jag drivs av att komma till en punkt där de här frågorna inte ens ska finnas i tanken.
Jag är inte på något vis bäst på ämnet. Inte heller har jag alla svaren. Men jag har en brinnande själ och en naiv tro på att jag kan bidra till att göra skillnad. Som alla vet – ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Tro på dig själv och din förmåga, och fundera på vilket arv du vill lämna efter dig. Let´s change the game!
Min spellista för sommaren:
- Be the One – Dua Lipa
- Beautiful day – U2
- Every breath you take – Sting
- Tycker om när du tar på mig – Per Gessle
- Can’t stop the feeling – Justin Timberlake
- This is the way (I wanna live) – E-Type
- Respect – Aretha Franklin
- It takes a fool to remain sane – The Ark
- Wake me up – Avicii
- Shake it off – Taylor Swift
- So what (I’m still a rockstar) – Pink
Drivkraft: Att göra skillnad och förändra till det bättre.
Karriärtips: Säg vad du vill och skaffa en sponsor.
Livstips: Var modig – fast du inte alltid vågar, och ta inte allt för allvarligt, ha kul!
Helena Kaiser de Carolis, delägare och Assurance leader PwC Sverige, medlem nummer 13 i WizWomen.
#wizwomen #wizwomenstories #helenakaiserdecarolis #pwc #pwcsverige #ledarskap #jämställdhet #letschangethegame #sommarprat #sommarpratare